2013. január 21., hétfő

Miért nem megy mostanság?

Az első és legalapvetőbb, amiért mostanában nem készülnek, csak ritkábban alkotások, hogy szerencsére a december és a január fele nagyon sok teszvesz/vaterás eladással telt és bevallom őszintén borzaszó fáradt vagyok. Azt hiszem nagyon régen éreztem ezt utoljára, ami miatt az egyik szemem mosolyog, a másik sír.
A másik dolog, a mélységes felháborodásom. Szerintem minden alkotó bizonyos időközönként a gép elé ül és elkezd böngészni, hogy mások miket készítenek, milyen színeket használnak, vagy esetleg milyen más irány felé haladnak. Szerintem ezzel semmi gond, ez természetes. A gondom nekem is ott kezdődött, amikor az egyik vásártéren jártam és láttam, hogy a címlapon megjelenik jó néhány olyan alkotás, ami kísértetiesen hasonlít nagy alkotókéhoz, még a fotózás stílusában is, de valahogy mégis más. Persze azonnal megnéztem és utána már célirányosan kerestem is, több keresőszót beírva, mert hajtott a kíváncsiság. Nagyon elkeseredtem, mert sajnos a mai napig nem tudom túltenni magamat azon, hogy aki alkotónak nevezi magát, az miért csak (!) másolatokat gyárt (!). Amíg nem teszi ki nyilvánosság elé, illetve nem pénzért kínálja, addig tegye, mert tetszik Neki és nincs annyi pénze rá, vagy egyszerűen csak valakinek meglepetésnek szánja, jó, rendben is lenne, de nem. Pénzért árulja! Nem értem. Nincs fantáziája, lusta, vagy csak azt látja, hogy a másiknak ugyanaz mennyire megy, akkor ő is mellékkeresetnek elkezdi árulni és persze fél - vagy harmadáron. Természetesen a vásárlóra van bízva, hogy kinél veszi meg, mert aki minőséget szeretne nyilván az eredeti alkotótól vásárolja meg, ha pedig nincs pénze, akkor az olcsót választja. A rosszabbik esetben a vásárló kérdőre vonja a valódi alkotót, hogy bizony ő mekkora haszonnal dolgozik, mert teljesen ugyanezt látta másnál sokkal olcsóbban. A kedves vásárló több dolgot is figyelmen kívül hagy, vagy egyáltalán nem is ért hozzá. 
Az eredeti alkotó:
 1. szellemi terméke az az alkotás, 
2. hivatalosan, számlával végzi, több esetben ez a fő bevételi forrása, amelyből adót és sok egyéb kötelező dolgot fizet ki havonta, 
3. a valóban minőségi alapanyagokat használja fel,
4. levédet "márkanév"

A másoló:
1. nem kell a fantáziáját használnia, elég némi kézügyesség,
2. feketén végzi, mondván minek adjon számlát, azzal nem foglalkozik senki,
3. a közepes, vagy a legalacsonyabb kategóriájú alapanyagból dolgozik, rosszabb esetben szándékosan félrevezeti a vásárlót, mert valótlan dolgokat tüntet fel
4. csak másol, mert nem kell megvédeni a nevét, a saját értékét

Természetesen ez csak a jéghegy csúcsa, lehet tovább folytatni, ízei szedni, de akkor is ő csak egy átverő. A másoláshoz valóban csak kevéske kézügyességre van szüksége. Nem kell azon gondolkodnia, hogy 12 - én miből is utal a hivatalnak és szabályosan az ember képébe mondja mekkora balfék, hogy számlát ad, mert anélkül sem bukna le soha. Az a baj, hogy már eljutottam arra a szintre, hogy valóban vannak olyan pofátlanok, akik ellen fel kéne lépni. Természetesen egyedül kevés vagyok. Persze ilyenkor az is eszembe jut, vajon ők mire is neveli, vagy hogyan a gyermekeiket. Bár nyilván egyszerűbb a könnyebb és tisztességtelen utat választva, átgázolni mindenkin, sőt még időt is spórolni, mert gondolkodni nem kell a következő alkotáson, csak leülni a böngésző elé.

Persze a külföldi kézműves oldalakat is néha - néha megnézem és sajnos ott a minőség romlását figyeltem meg. Természetesen most csak a saját "világomról" beszélek! Nyilván mindenkinek vannak kicsit rosszabb alkotásai, amit vagy fel sem tesz, vagy esetleg olcsóbban, vagy megmutatja a blogján "nézzétek, én ilyen béna is tudok lenni", ami szerintem fantasztikus lenne, mert abból is látszik, senki sem tökéletes. Viszont egy egy alkotónak megnéztem a most futó aukcióit és megnéztem a korábban eladottakat és a fejlődés sajnos nem látszik, csak a mennyiség miatt a minőség romlása.

Visszakanyarodva az eredeti mondani valómhoz! Egyszerűen elkeseredtem, leblokkolt, hogy mennyi lett a másolat, halkan jegyzem meg kemény fizetős mintákból készült ékszereket is kínálnak (nyilván nem az eredeti alkotó) és sajnos némelyiknek az összes futó aukciói 98 % - át CSAK ez teszi ki. Egyszerűen nem is volt kedvem ékszert készíteni. Nyilván nem tartozom azok közé akit másolnak, mert nem vagyok akkora alkotó, de igenis alkotónak tartom magam. Inspirációnak én is átmegyek néhány blogra, esetleg olvasgatom és nem csak a képeket nézem, vagy az apró részletekig, hanem az összhatást. Nekem is vannak kedvenceim, de sosem jutott eszembe, hogy elkezdjem őket utánozni, mert van saját fantáziám, amit remélem más is értékel és szeretek a saját fejem után menni, valami újat alkotni, nem a megszokottat.

Azt hiszem most ennyi zagyvaság elég volt, de egyszerűen ki kellett írnom magamból, nézzétek el nekem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése